Průzkum mezi žáky a rodiči - první část

Vážení rodiče, milé holky, milí kluci, 


před časem jste vyplňovali dotazník týkající se výuky na dálku na naší škole. Ráda bych vám všem zprostředkovala výsledky tohoto průzkumu, kterého se účastnilo 423 respondentů, tedy těch, co si našli chvíli a odpověděli na zadané otázky. Je to velké číslo, mnoho různých názorů a myšlenek, a já vám za to upřímně děkuji. Pojďme se podívat blíže, kdo vlastně odpovídal. 

Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Třída, kterou dítě navštěvuje:. Počet odpovědí: 423 odpovědí.
V grafu vidíte, že jsou poměrně rovnoměrně zastoupeny všechny třídy, Nejméně zastoupeny byly deváté třídy (odpovídalo 34 dětí z deváté třídy nebo jejich rodičů), nejvíce zastoupeny jsou páté třídy (odpovídalo 63 rodičů nebo dětí z těchto tříd). Je však nutné dodat, že deváté třídy jsou na škole dvě, kdežto "pětky" jsou tři. 


Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Kdo vyplňuje dotazník? . Počet odpovědí: 423 odpovědí.

Dotazník převážně vyplňovali rodiče žáků, 68 žáků jej vyplnilo samostatně, 121 dětí jej vyplňovalo společně s rodiči. Z celkového počtu 423 žáků bylo 28 s nějakým mírným omezením či se zdravotním znevýhodněním a z toho vyplývajícími specifickými potřebami. Máme rovnoměrně zastoupeny odpovědi kluků i holek, pěkně půl na půl.
Ne vždy respondenti odpovídali na všechny otázky, počet odpovědí se tedy u různých otázek může lišit. 


První část byla zaměřena na UČENÍ - způsob zadávání, srozumitelnost, množství.

Na otázku Jak získáváte informace o tom, co je potřeba se učit jste zpravidla odpovídali kombinací různých možností. Nejvíce využívána je aplikace Bakaláři (267), dále email (176), komunikace formou videohovoru (97), telefonická komunikace (28) nebo informace od spolužáků (31), ze sociálních sítí či formou sms. Zazněla také jedna informace, že respondent nemá "žádné info" nebo že informace byly poskytnuty při uzavření škol. Rodiče dětí, jejichž třída má vlastní webové stránky, čerpají informace především z této webové stránky. 

Jako nejvíce vyhovující zdroj informací se dle odpovědí jeví právě aplikace Bakaláři (180 odpovědí) - oceňujete přehlednost, dostupnost, to, že dětí mají přístup k informacím a mohou pracovat samostatně. Poněkud více oceňována byla komunikace přes Komens ve srovnání s informacemi z Dokumentů, v Dokumentech bylo pro některé obtížné se zorientovat. 

Jako přehledný způsob komunikace oceňujete také email (100 odpovědí). 

76 odpovídajícím nejvíce vyhovuje jako forma komunikace videohovor (přes Skype, Zoom a další). Oceňují možnost okamžité zpětné vazby, zprostředkování živého kontaktu mezi žákem a učitelem. Rodiče oceńují, že je z nich tímto sejmuta tíha toho, jak téma správně vysvětlit, šetří to také rodinný čas, což oceňují především rodiče, kteří nemohou s dětmi zůstat doma, musí se věnovat práci. Jako důležité se jeví nechat dostatek času mezi oznámením termínu videohovoru a hovorem samotným, aby se na něj žáci stihli připravit. 


Čtrnáct respondentů nejvíce oceňuje jako zdroj informací webové stránky třídy, na kterých jsou přehledně zadány úkoly, děti jsou propojeny se svými spolužáky díky aktuálním fotkám, na kterých vidí i svou práci. 

Pět respondentů uvedlo jako nejvíce vyhovující telefonický kontakt


Co se týče srozumitelnosti zadávaných úkolů, podívejme se opět na graf. 

Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Jsou úkoly zadávány srozumitelně? . Počet odpovědí: 420 odpovědí.
280 (66,7%) respondentů vnímá zadání úkolů jako srozumitelné, ví,na čem mají pracovat. 
127 (30,2%) respondentů odpovědělo, že zadání úkolů většinou rozumí, občas mají s něčím potíže. 3 (0,7%) respondenti odpověděli, že je pro ně zadání často nesrozumitelné a neví si s ním rady. V dalších individuálních odpovědích zaznívá spíše potvrzení srozumitelnosti. 

Celkem 63 respondentů odpovědělo na otázku Pokud jsou úkoly nesrozumitelné, prosím, popište, čeho se to týká. Z odpovědí vyplývá, že neporozumění pramení často 
- z nejistoty rodiče ("nejsem pedagog, neumím to tak vysvětlit"),
- pokud se jedná o novou látku,
- pokud se vyskytne prezentace bez pokynů,
- pokud rodiče neumí cizí jazyk, ve kterém jsou úkoly zadávány,
- ve spojení s nepřehledností (ukládání úkolů do složek v Dokumentech v Bakalářích viz. výše).

Graf odpovědí Formulářů. Název otázky: Je celkové množství zadávaného učiva přiměřeně zvládnutelné? . Počet odpovědí: 421 odpovědí.


Poslední část tohoto příspěvku se týká celkového množství zadávaného učiva. Jak můžete vidět v grafu výše, převažují dva typy odpovědí - 198 (47%) respondentů odpovědělo, že se to dá zvládnout, ale je to někdy náročné, 183 (43,5%) respondentů odpovědělo, že učiva je přiměřené množství, nedělá jim potíže to zvládnout. 

Pokud měl někdo potíže se zvládáním zadávaného učiva, týkalo se to těchto oblastí: 
Celková náročnost situace: zpravidla odpovídají rodiče, že s dětmi školní práci dělají až po příchodu ze zaměstnání, kdy mají sami často pracovní podmínky náročnější než za běžného provozu (36 odpovědí).
Nejistota pramenící z toho, jak látku dítěti vysvětlit: zvláště pokud se jedná o novou látku, rodiče se obávají, zda dítěti vysvětlí látku správně, podle správného postupu, pokud si ho třeba sami pamatují jinak, obávají se, že dítě pak bude v nevýhodě po návratu do školy, pro rodiče je těžké pomáhat dětem, pokud neumí cizí jazyk (20 odpovědí). 
Soustředěnost v domácím prostředí: některé děti se doma hůře soustředí, zvláště pokud mají specifické potřeby, může být pro rodiče jejich vedení při školní práci o to náročnější. 
Souběh termínů zadávání/odevzdávání úkolů: někdy je obtížné vše si dobře naplánovat, při zahlcení má člověk tendenci odkládat splnění úkolů, pak je těžké to vše zvládnout (11 odpovědí). 
Technické vybavení: pokud není tiskárna, děti přepisují prezentace, což třeba pro děti se specifickými výukovými potřebami může být přespříliš zatěžující, nezbyde jim potom energie a čas na vlastní práci na úkolech, případně rodina nemá vybavení v podobě potřebných programů. 



     Z odpovědí je patrné, že rodiče i děti se v případně nejasností snaží hledat řešení - zeptat se spolužáků, oslovit vyučující, rodiče, vytvořit si vlastní systém. A to je skvělé! Myslím, že pokud jsme se během této krize naučili říct si o pomoc, být aktivní, dohledat si, co potřebujeme, je to výhoda, kterou zužitkujeme i v budoucnu. A to se počítá. I pro vyučující je důležitá zpráva, zda se potíže snažíte řešit, komunikujete s nimi, máte zájem. 
Všechny výše zmíněné informace zazněly na poradě s vyučujícími, kdy jsme diskutovali, co se osvědčuje, co dělat jinak. Dostaneme se k tomu zase v další části. 

     Děkuji za pozornost, se kterou jste dočetli náročný text až do konce. Děkuji za Vaši ochotu odpovídat, zajímat se, zjišťovat. Pokud budete mít ještě další otázky k této části, neváhejte mi napsat na email slanska@2zsmh.cz. 

S přáním hezkého víkendu

HS









Komentáře